Geekowie związani z Web3 ciągle mówią o metawersie, więc ironicznym jest, że gry Web2 mogą być pierwszymi, które dostarczą nam funkcjonalnych wersji w 2024 i 2025 roku.
Ewolucja gier wideo
Innowacje naruszające porządek ustalonych rzeczy najczęściej podlegają wzorcowi stopniowej ewolucji. Rozwijają się i dojrzewają na istniejących fundamentach. Rzeczy nie dzieją się po prostu spontanicznie. To było wyraźnie widoczne w przejściu od Web2 do Web3, zwłaszcza jeśli chodzi o metawers.
Metawers nie pojawił się znikąd. Raczej ewoluował przez lata, pochodząc głównie z gier wideo Web2 — które obecnie oferują środowiska, które znacznie bardziej przypominają koncepcję metawersu niż jakiekolwiek projekty Web3.
To opóźnienie ze strony Web3 to naturalna część cyklu ewolucji technologicznej, która zawsze jest stopniowa i zależy od dwóch czynników: ewolucji technologicznej i postrzegania wartości.
Ewolucja metawersu jest częściowo kulturowa, podobnie jak w przypadku Ubera, który powstał na bazie branży taksówkowej. Bez taksówek Uber by nie istniał. Taksówki ustanowiły podstawową koncepcję tego, że ktoś wsiada do samochodu nieznajomego i płaci za podróż.
Podobnie jak Uber, ewolucja metawersu była częściowo kulturowa. Oprócz odpowiedniej infrastruktury, metawers wymaga kulturowego przyjęcia, aby zyskać prawdziwe uznanie i istnieć.
W 2021 roku, gdy Facebook zmienił swoją nazwę na Meta, zauważalny wzrost zainteresowania projektami mającymi na celu budowę metawersu. Ale wtedy prawie wszystko było embrionalne, podstawowe i ograniczone.
Dziś żyjemy w interesującym momencie historii. Moglibyśmy mieć kolejny moment katalizujący dla metawersu podobny do tego z 2021 roku, ale z pewnymi istotnymi różnicami.
Fortnite – most WEB2 i WEB3
Fortnite poszedł nawet dalej w swojej najnowszej aktualizacji, wprowadzając nie tylko postacie, ale także inne gry na swoją platformę — spełniając przewidywanie, które kilka lat temu złożył dyrektor generalny Epic Games, Tim Sweeney. Zostały wprowadzone tryby gry, które umożliwiają użytkownikom grę w “trybie wyścigowym” z Rocket League; trybie “Guitar Hero” z artystami, takimi jak The Weeknd i Machine Gun Kelly; oraz trybie podobnym do Minecrafta we współpracy z Lego.
Przed Fortnite przeciętny użytkownik nie rozumiał nawet koncepcji interoperacyjności. Nie potrafił sobie nawet wyobrazić, że taki świat jest możliwy. Fortnite dostarczyło niezbędnego połączenia — podobnego do Web2.5 — aby pomóc użytkownikom w końcu przejść do Web3. Projekty, takie jak Sandbox, Otherside, Star Atlas i inne, mają teraz solidniejszą podstawę do budowania podobnej interoperacyjności przy użyciu blockchain.
GTA 6 wprowadzi cyfrową gopsodarkę
Kolejnym ważnym katalizatorem, który możemy zobaczyć — w 2025 roku — jest wprowadzenie funkcjonującej gospodarki cyfrowej. Plotki wskazują na to, że istnieje dobra szansa, że Grand Theft Auto 6 (GTA 6) — być może najbardziej oczekiwana gra od lat — będzie miała gospodarkę opartą na kryptowalutach.
Byłoby to monumentalnym krokiem w potwierdzeniu tezy o metawersie opartym na Web3. Mimo że gospodarki cyfrowe są znanym elementem dla użytkowników Web3, dla większości ludzi są one wciąż abstrakcyjnym pojęciem.
Wreszcie, gdy mówimy o filarze tożsamości cyfrowej, jasne jest, że gry i aplikacje Web2 były istotne dla koncepcji otwartego metawersu. Wprowadziły one już młodsze pokolenia w koncepcję korzystania z cyfrowych ubrań jako symboli statusu — co większość ludzi obecnie ceni bardziej niż ubrania w życiu codziennym
Tak jak taksówki były mostem do Ubera, te gry Web2 będą mostem dla otwartego metawersu, aby świecił pełnym blaskiem.
Bardzo mało prawdopodobne jest, że same platformy Web3 będą w stanie dokonać tego przejścia, ponieważ często budują koncepcje, które ludzie wciąż nie rozumieją. Zamiast tego poprowadzą nas Fortnite, Roblox, (oby) GTA 6 i inni.
Przeczytaj również: Pranie pieniędzy w krypto – raport
Bardzo prawdopodobne jest, że osoby, które postawią na tę tezę — czy to inwestując w projekty, czy pracując nad nimi — wyjdą zwycięsko, razem z markami, które wykorzystają tę szansę. Otwarty metawers zacznie odgrywać bardzo ważną rolę w przyszłości marketingu, ludzkich połączeń i handlu cyfrowego.